משפחה מלחמה ושלום. ממ"ש

הזמן עצר במקום ב 7 באוקטובר, ובכל זאת, הזמן ממשיך ללכת. דרך רגעי האבל והכאוס מסביבנו, הנה הוא מגיע, חודש אדר.

כעניין של הרגל אני אומרת משנכנס אדר מרבין בשמחה. נכון?

אז השנה לא. עדיין לא. זה עוד לא הזמן.  

הלוח העברי נותן לנו השנה סימן – אדר הוא חודש פורים ושמחה הילולה וטרילולה עדלאידע. אבל השנה, היא שנה מעוברת, ויש שני אדר. אדר א' ו אדר ב'. אחת לכמה זמן השנה העברית של הירח צריכה להסתדר אל מול הזמן של השמש והיקום והספרות כולן, וכך נוסף עוד חודש לשנה העברית, אדר א', ולמעשה השמחה מחכה לחודש הבא. והכל נדחה.

מדובר בחודש שאין בו כלום ושום דבר לא מצוין בו. לא חג. לא מועד. לא יום. 

חודש נטול. חודש ללא. אין לו שום מאפיין. אדר א' הזה. 

חֹודֶשׁ הַמְתָּנָה. ואולי גם – חודש הכנה. איך להיכנס לחודש השמחה בתוך המלחמה?

אדר א' בסימן הַמְתָּנָה. קיבלנו זמן. לאט לאט, לא מהר מידי. אני לא רואה איך נוכל לשאת השנה את אדר ופורים. זה קשה וזה לא הגיוני כמעט. כי באמת, איך אפשר לחגוג ולהתחפש ולעשות מסיבות כש 136 אחיות ואחים שלנו נמקים בשבי? כשהחיילים והחיילות שלנו בתוך לוחמה איומה. איך?

נמתין לזמן הבא – לשמחה, שתגיע, קצת. אמן.

היום ה 7 בפברואר. 4 חודשים בדיוק מאז שהשתנו חיינו לנצח, והחיים ממשיכים במלואם – העשייה והגאווה והאמונה והאופטימיות. איתם הכעס, הפחד, התסכול, הכאב והצער. הכל מתערבב. ומי שבחיים וניצלו כחוט השערה מהתופת חוזר וחוזרת לחיים כמה שאפשר, גם עם השמחה והצחוק, אפילו בחגיגה.

וכהרגלי בקודש – מהרהרת ומערערת על סימני הזמן – חשבתי אילו שלושה רעיונות מסתובבים אצלי בזמן הזה, על מה העולם שלנו כולו עומד, מסתובב סחור סחור? ואלו הם:

משפחה, מלחמה ושלום. ממ"ש.

משפחה

למה משפחה? כי הכל זה משפחה. הכל מתחיל ונגמר במשפחה. לא היינו צריכים את ה 7 באוקטובר וכל מה שקורה מאז כדי לדעת את זה, אבל לבטח כעת אנחנו יודעים ויודעות את זה חד ומאד ברור. ההבדל בין כל אחד ואחת מאיתנו במציאות החיים אחרי ה 7 באוקטובר קשורה בקשרי המשפחה שלנו. ההבדל ביני ובין אמא של חיילת חטופה הוא המשפחה שאנחנו שייכות אליה ושייכת לנו. הבת שלי כאן והבת שלה שם. ריבונה של עולם! זה בלתי נתפס.

כל ההגדרות נופלות לתוך המסגרת המשפחתית – משפחות שכולות, משפחות החטופים, וכל מי שקיבלו סטטוסים חדשים – אלמנות, אלמנים, יתומים יתומות, משפחות חסרות, שבורות, בוכות על מי שאינם או זועקות להחזרת מי שצריכים וצריכות לחזור. עכשיו.

כןכן, משפחה היא הכוח הייחודי שמשפיע עלינו הכי הכי. התא הראשוני של החברה ואין חשובה ממנה.

בעוד יומיים נציין את יום המשפחה ב- ל' בשבט. היום האחרון של שבט, חודש הראשוניות והפוטנציאל. המעבר מיום המשפחה לחודש אדר, חודש השמחה, הוא טבעי במובן הזה שהוא מראה לנו את רצף הערכים לפי חשיבותם. כמה חשובה היא המשפחה להחזיק את הדרך.

סימני הזמן מראים שה"קלף" של יום המשפחה נשאר איתנו השנה ליותר זמן. 

ואולי זה סימן להתרכז ולמצוא את השפע והנחמה מהמשפחה שלנו, זו שנולדנו אליה, והמשכה המשפחה שיצרנו. שזהו זמן לתת למציאות החיים החדשה ולשיעורים החדשים שנלמדים אצלנו, לפעפע. לשקוע. לחלחל היטב עד לשורשים העמוקים שלנו.

 

כן, השנה צריך לתת יותר זמן, מקום וכבוד לערך הכה בסיסי וחשוב – משפחה.
המשפחתיות שלנו, התרבות הכל-כך שורשית ועמוקה הזאת, והאמת שזה לא ממש משנה לאיזו עדה נשתייך, משפחה זה הא.ב של החברה ושל החיים. הכוח הייחודי שמשפיע עלינו הכי הכי. התא הראשוני של החברה ואין חשובה ממנה. ולכן, אני מוצאת לנכון להזכיר לכל אחד ואחת מכםן – משפחה זה פוליטי. מאד פוליטי. (לעוד קריאה בנושא – 'רפורמה אזרחית למשפחה הישראלית').
מלחמה

כמה משקל יש לאתוס הזה של המלחמה בישראל. התרבות של הלוחמה, השיח המלחמתי, השפה הזאת. הקדושה העליונה של השכול, ההקרבה, כל ה"טוב למות בעד ארצנו" הזה. כמה שהמדינה שלנו חיה על זה. על סיפורי גבורה הירואיים, אומץ הלב, הרעות וערך ניצחון. בכל מחיר. אנחנו ננצח. ביחד ננצח. ננצח אותם. ניצחון מלא. כותבת את זה ובאמת מתקשה. קשה לי להאדיר, להאמין, ולתלות את תקוותי ואמונתי במלחמה.

הלב במלחמה הזאת עם המשפחות שבחזית. משפחות החטופים והחטופים, המשפחות השכולות, משפחות חיילי וחיילות צהל הדואגות ללא הרף. הלב יוצא למשפחות שכל מה שהן רוצות הוא לחיות. באהבה, אחווה, שלום ורעות.

וכשהלב שבור לרסיסים אל מול אלפי משפחות שעולמן חרב עליהן מפרוץ המלחמה, אני נושאת אליהן עיניים, המשפחות ששינו את פניהן לתמיד. איך הן עושות את זה? איך הן תופרות אל תוך החיים את התפר הזה שמסמן לנו המעבר משבט לאדר? איך אפשר מתוך השכול להמשיך לשמוח?

שמעתי את גב' מרים פרץ בנאומה בטקס "אות גיבורי העורף" אומרת: "האם אפשר לבוא עם כאב ולשמוח? כן. זה סוד קיומו של העם הזה, איך שנאמר באחת התפילות לפני תקיעת שופר 'עין במר בוכה ולב שמח'. זה אפשרי, אפשר לבכות ולבוא לכאן ולהנות. אלו חיינו". כך אמרה אישה ששכלה את שני בניה, אז מי אנחנו שנתווכח?

שלום

מילה כלכך חשובה, כלכך שגורה, כלכך בסיסית בשפתנו. מילה שנאמרת כברכה בפגישה ובפרידה. שאיפת העל, הציווי העליון של עמנו, התפילה היסודית שלנו. "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו". כן, כן, כמה טוב ונפלא הוא השלום. אפשר לכתוב עליו, לשיר עליו, לחלום עליו כמה הוא יפה והגיוני ומאפשר וטוב. מלא פוטנציאל וסיכוי, לעומת סכנת המלחמה. "עדיפה דרך השלום על דרך המלחמה" אמר יצחק רבין. נכון. עדיפה. 

המסורת הישראלית מחזיקה את שניהם, המלחמה והשלום ביחד. אין אחד ללא השני. והשאלה היא איך אפשר לאזן ביניהם? כמה שהשלום בלתי מושג ככל שהמלחמה הולכת וגדלה, כמה הוא מתרחק ככל שהמלחמה מתקדמת. מלחמה דורשת אומץ, מאמץ ועוצמה. כלים כבדים, נשקים, הפעלת כוח וכוח ועוד ועוד כוח. והשלום, שלום. הוא דורש דיאלוג, הסכמות והסכמים, כבוד, אמון, תקשורת. כמה שהוא שלו, שקט ומשמח, ככה הוא שברירי וכלכך קשה להשגה.

שיבוא שלום עלינו. שלום ביננו. שלום בבית. שלום בית. 

"שלום בית" הוא ערך חשוב מאד ביהדות, מושג קצת חמקמק ולעיתים אפילו טעון גם ברמה החברתית הכללית (שלום בית – בעמנו, בינינו לבינינו) וכמובן בתוך חיי הנישואים והמשפחה.

למי שלא מכיר.ה או חושב.ת שמדובר באיזה סלוגן הלכתי, אז דעו נא – יש הסכמי שלום בית. כן כן. הסכמים משפטיים אזרחיים. הסכם שלום בית מאפשר לבני הזוג, שיחסם עלה על שרטון, לקבוע הסכמות בכל הנוגע לתפקוד הנכון של הבית, לחינוך ובריאות הילדים, לכלכלת הבית, לרכוש, לכספים המשותפים – והכל כדי להבטיח יחסים נטולי קונפליקטים. 

ואני אומרת – לא צריך לעלות על שרטון כדי להגיע להסכמים והבנות. ליצור ולשמר את השלום בבית זו משימה יומיומית של בני זוג. וכדאי לתת לה תשומת לב והתייחסות תוך כדי, כדי למנוע אי הבנות, מאבקים, ולחזק אותנו שנוכל לצלוח משברים ולהמנע ממלחמות.

כמה זה רלוונטי היום. במיוחד היום. יום המשפחה בזמן מלחמה. 

דרוש שלום. שלום בית.

__________________

בוחנת את שלוש המילים הללו. משפחה מלחמה ושלום. שלושת היסודות. איך מייצרים סינרגיה, איזון דק אך יציב. מלחמה ושלום שני ניגודים קיצוניים שבתוכם יושבת המשפחה. שלום המשפחה תלוי בשלום העם. ושלום העם תלוי במלחמה.

הלוואי ויכולנו למצוא את האיזון העדין הזה לפעול לא רק מתוך שנאה ונקמה ואימה וכוח הכרעה והכנעה אלא גם מתוך תקווה וחלומות, בדיאלוג, הסכמה, אמון וכבוד.

ואולי כשנצליח ליישב בין המלחמה והשלום, ייתכן ונזכה בריבונות של ממ"ש ולמשפחות הארץ הזאת תבוא קצת שלווה ונחת.

אדר א' תשפ"ד. אפשר לקחת קצת את הזמן עם השמחה. 

אבל את החטופות והחטופים – להחזיר הביתה עכ שיו!

נגמר להןם הזמן.

בתקווה לימים שמחים יותר,

שלכן ושלכם

סמדר

אולי יעניין אותך גם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *