#מהפכה_בשמחה (או: 3 סיבות טובות להתחתן בחתונה ש=ה)

כשאני מספרת לזוגות שאני נשואה ברבנות, אני מוסיפה "טוב, זה היה בעידן הדינוזאורים… עוד לפני ה #מהפכהבשמחה."
כן, אנחנו התחתנו על פי החוק בישראל. כדת וכדין. כדת משה וישראל. בקיצורים זה כדו"ד וכדמו"י. מצחיק. היתה לנו חתונה יפה ושמחה. חגיגה חבל על הזמן. אוכל ומוסיקה ודרינקים. מהמם! וכמובן שהיתה חופה.

כשאני מסתכלת אחורה ושואלת מה הרגשתי שם ומה חשבנו שם שנינו תחת החופה? אני זוכרת בעיקר שהיה לי חם ומחניק מתחת להינומה. שהייתי לחוצה ורציתי שייגמר כבר. כי תכלס, בטקס חתונה, כשאת לא באמת יודעת מה קורה ומה המשמעות של כל מה שהרב מברבר, חם לך, את מכוסה, שותקת, לא עושה כלום, ובמיוחד אם את לא  מבינה איך אלוהינו מלך העולם והרב מטעמו שעומד בארוע הכי חשוב של החיים שלך בכלל קשורים אלייך, וכל העיניים עלייך – בואי. זה מלחיץ. לא להיט. ובטח לא שווה.

אז למה בכלל לעשות את זה? מה זה אומר לסביבה? לבן או בת הזוג? מה את אומרת לכם כמשפחה צעירה? ואיך את חלק מכל מזה?

אני חשבתי שהחתונה שלנו היתה שווה ביותר. המקום היה (ועדיין) משגע. היתה מוסיקה שווה (עם דיג'יי אישה, שזה לכשעצמו היה מאד שווה בעיני), אוכל שווה, אלכוהול שווה, גם שלישיית מתופפים ודרבוקות. והאורחים והאורחות היו שווים ושוות ביותר. בקיצור, כפי שאמרתי – היה שווה.  

היתה חתונה שווה. אבל לא במובן של המונח הזה כפי שהוא היום. היום #חתונהשווה היא כזו שיש בה טקס שיוויוני. טקס שבו הזוג שווים בפני עצמםן ובפני הקהילה שלהםן. זאת יכולה להיות חתונה של 30 איש, פיקניק עם מחצלות על הדשא, בלי בר אקטיבי, בלי מיתוג, בלי צלם, בלי מוסיקה, בלי שמלה, וזו עדיין תהיה חתונה שווה. 

החתונה של מור ורוני. צילום: נטלי שור

היום, אחרי שנים בעשיה של חתונות, אני יודעת שאפשר וכדאי אחרת. ושלחילונים וחילוניות אין באמת שום סיבה לקיים חופה הלכתית באמצעות הרבנות. והאמת שאני אפילו קצת מקנאה בזוגות שמתחתנים חתונה חופשית ושווה, בין היתר כי זה משמעותי ואישי ויש בזה הבטחה גדולה.

כששואלים אותי למה כדאי להתחתן בחתונה שווה, אני עונה שיש הרבה סיבות אבל כאן אסתפק ב-3 עיקריות – האישית, המשפטית והפוליטית:

הראשונה: חתונה ש=ה זה אנחנו

אם אתם מאמינים ומאמינות בשוויון – חתונה שווה היא האופציה היחידה שמתאימה לכם. בין אם אתם מסורתיים, דתיים, חילונים, מאמינים או אתיאיסטים, בין אם אתם זוג סטרייטים או חד מיני, פסולי חיתון או חסרי דת – תוכלו למצוא עורך או עורכת טקס, רב או רבה שיערכו עבורכם טקס חתונה שמשקף את הזהות שלכם כיחידים וכזוג ושמכבד את המשפחות והקהילה שלכם. היא יכולה להיות דתית או חילונית, מסורתית או הלכתית. יש הרבה אפשרויות. בעצם הכל פתוח ויש חופש בחירה. תחשבו מי אתם, מה מייצג אתכם, את המשפחות שלכם, מה חשוב להן, להורים, לסבא וסבתא. תהפכו את החופה למעמד משפחתי ייחודי, אישי, חד פעמי ומשמעותי שמתאים בדיוק בדיוק לזוג שאתם, למשפחות שלכם ולמשפחה שתהיו. 

השנייה: מה אני קשור.ה לרבנות?

כשאת מתחתנת ברבנות את קושרת את חייך לממסד הזה ומעמידה את עצמך בסכנה להיות נסחטת, מסורבת גט או עגונה. אף כלה שעומדת תחת חופה לא רוצה למצוא את עצמה מתגרשת. אם נצא רגע מהרומנטיקה ונהיה רציונליות הרי ברור לנו שבמערכת ניהול הסיכונים והסיכויים של נישואים כדאי לקחת בחשבון גם את ה Worst Case. כי אם העסק לא יצליח ותיפלו לסטטיסטיקה של הזוגות הנפרדים – גם את וגם אתה ממש לא רוצים את הרבנות בתמונה. 

כדי להתרחק מהרבנות צריך לא להיכנס בשעריה מלכתחילה. לא רבנות וגם לא צוהר (שזה רבנות לכל דבר, שלא יעבדו עליכם).

אם אתם מודאגים שחתונה מחוץ לרבנות היא "לא חוקית" "לא תקפה" או "לא נחשבת" אתם טועים וטועות – אתם יכולים להתחתן בחתונה שווה ולהסדיר את מעמדכם כידועים בציבור באופן חוקי, רשמי ומוכר בישראל. אתם יכולים גם לקיים חתונה אזרחית בחו"ל ולהירשם כנשואים במרשם האוכלוסין, אבל קחו בחשבון שאם תתגרשו תצטרכו לעבור ברבנות לצורך גט ותעודת גירושין (אם אתם זוג סטרייטים ושניכם יהודים).

השלישית: תנו לעצמכם ולקהל מתנה שעושה שינוי. 

טקס אישי ומשמעותי שרלוונטי לחייכם, שנוגע בלבבות, טקס שמייצג אתכם, את הערכים שחשובים לכם ואת התרבות הישראלית והיהודית בת זמננו. טקס שווה הוא מעשה של תיקון עולם. טקס שלא מקבל כמובן מאליו את הסמכות הדתית של הרבנות הראשית. שקורא תיגר על תפיסת ה "ככה זה". שמבטא את תפיסת העולם הציונית חידוש ושינוי תוך שימור מסורת הדורות. וכך, טקס ועוד טקס ועוד טקס – ככל שיותר זוגות יתחתנו בטקסים חופשיים, בחתונות שוות ללא הרבנות – כך הממסד הזה יאבד את כוחו וכך המדינה תצטרך לתת עוד לגיטימציה ועוד פתרונות לסוגים נוספים של חיים משותפים. 

#מהפכה_בשמחה

הציבור הישראלי מואס בממסד הדתי, בכוחות הפוליטיים שהוא מייצר, בסחטנות, בשחיתות, בעוולות הנוראיות שהוא מאפשר. הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה חייב לעבור מן העולם, הוא כבר לא רלוונטי, אינו משרת את החברה ופוגע ביהדות.

צריך להבין שמוקד הכוח הכי חזק של המפלגות הדתיות הוא בדיוק המקום הכי פרטי והכי אישי של כל אחד ואחת מאיתנו – דיני נישואין וגירושין.

לכן, חתונה שווה, מעבר להיותה האופציה הכי הגיונית לכם כזוג (ראו 2 הסיבות הראשונות), היא גם מעשה חברתי ופוליטי ממדרגה ראשונה שלא מחייב אתכם לצאת להפגנות או לחסום כבישים.

הדרך לסיום מונופול הרבנות עוברת דרך חתונות שוויוניות שמקדמות את הערכים שרוב הציבור הישראלי מאמין בהם. שיוויון, ליברליזם, חופש דת וחופש מדת. ככל שעוד ועוד זוגות יבחרו להצביע בטבעת, כך יתפרק המונופול ויקרוס אל תוך עצמו. כך, תהיה ישראל מדינה יהודית יותר ודמוקרטית יותר.

אז פשוט תתחתנו בכיף שלכם, ותהיו חלק מהמהפכה האזרחית הכי משמעותית ושמחה שמתרחשת בשנים האחרונות בישראל.

ניפגש בשמחות!

אולי יעניין אותך גם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *